EN

Evento kolumni 2/2012 – Sopimukset on tehty pidettäviksi, onhan?

Jokainen meistä odottaa yksityiselämässään, että sovituista asioista pidetään kiinni. Näin meistä odottaa suurin osa työelämässäkin.

Olen kymmenvuotisen yrittäjäurani aikana törmännyt muutamaan asiakkaaseen, jotka ovat peruneet jo kirjallisesti vahvistamansa tilauksen ja kieltäytyneet maksamasta sopimuksen mukaisia kustannuksia.

Eräässä tapauksessa tapahtumaan oli vielä sen verran aikaa, että maksettavaksi tuli ainoastaan viidensadan euron vahvistusmaksu. Asiakas kuitenkin ilmoitti, että jos he joutuvat tämän maksamaan, he eivät enää osta meiltä mitään. Minä puolestani totesin, että se ei ole suuri menetys, sillä epäluotettavien kumppaneiden kanssa ei ole mielekästä tehdä yhteistyötä ja kiristäminen ei voi olla hyvän yhteistyön perusta.

Minusta yrityksen toimitusjohtajan oli myös syytä tietää, miten hänen työntekijänsä toimivat ja vahvistusmaksu maksettiin sen jälkeen, kun otin yhteyden häneen.

Toinen tapaus sattui aivan hiljattain. Yritys vahvisti kirjallisesti tilauksen perjantaina, jonka jälkeen vahvistimme alihankkijat ja tuotanto käynnistyi. Maanantaina asiakas perui tilauksen ja ilmoitti, että he eivät maksa mitään.

Tapoihimme kuuluu pitää kiinni sovituista asioista kaikkia osapuolia kohtaan. Meille on kunnia-asia toimia oikein alihankkijoita kohtaan ja kunnioittaa kunkin toimijan sopimusehtoja.

Tuntuukin kohtuuttomalta, että suuria kansainvälisiä yrityksiä eivät nämä toimintatavat tunnu aina koskettavan. Joistain on ihan ok laittaa pieni mikroyritys maksamaan viulut heidän puolestaan. Usein he tuovat ensimmäiseksi esiin seikan ”Tiedäthän, olemme suuri toimija ja järjestämme paljon tapahtumia”. Tämän me kyllä ymmärrämme, mutta me olemme pieni toimija, eikä meillä ole varaa tällaiseen.

Asioista voidaan aina neuvotella ja alan toimijat ovat varmasti joustavia esimerkiksi tapahtuman siirron osalta, jolloin peruutuskuluja voidaan alentaa. Näin ollen toivoisinkin rakentavaa lähestymistä tilanteissa, joissa sovittu tilaus joudutaan perumaan.

Sopimusehtojen tarkoitus on turvata molempien osapuolien toimintaa yllättävissä tilanteissa. Sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkasti ja jos esimerkiksi peruutusehtoihin haluaa muutoksia, suosittelen kysymään asiasta ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Tapahtumamarkkinointi perustuu laajaan alihankintaverkostoon ja jokaisessa tilauksessa kukin alihankkija varaa resurssit tähän nimenomaiseen tapahtumaan. Jos tilauksia olisi mahdollista perua kohtuuttoman lyhyellä varoitusajalla ilman seurauksia, olisivat alan toimijat jatkuvasti pulassa ja palvelua olisi mahdoton tarjota laadukkaasti ja pitkäjänteisesti.

Kohdellaan näin ollen työelämässäkin toisiamme siten, kuin toivoisimme yksityiselämässä kohdeltavan. Pidetään siis sovituista asioista kiinni puolin ja toisin.

Tilaa tapahtumien ammattilaislehti täältä http://eventolehti.fi/