EN

Kaikilla ei ole tarvetta lietsoa lamaa

Kun luin Markkinointi & Mainonta lehdestä Ami Hasanin haastattelua minua alkoi ärsyttämään. Se on toki hyvä asia, että varautuu syvään lamaan, mutta pitääkö siitä heti kertoa kaikelle kansalle? Minkä takia lietsoa lamaa ja verrata tätä päivää 90-luvun lamaan, koska siitä syntyy varmasti paniikkia mainostajien keskuudessa? Media pistää pökköä pesään ja kertoo kaikkien asiakkaiden leikkaavan markkinointibudjetteja. Ihminenhän on juuri sellainen, että alkaa elää tällaisen lehdessä julistetun ”totuuden” mukaan ja jos kerta naapurikin säästää, minunkin pitää. Onneksi Amin näkökulma on vain osatotuus.

Laitoin Facebook seinälle päivityksen, jossa kerroin ärsytykseni mainostoimistopomojen laman lietsomisesta ja kehotin porukoita muuttamaan suuntaa. Hetkessä siellä oli yli 20 tykkääjää ja 12 kommenttia, jotka komppasivat ajatuksiani. Suuri osa komppaajista oli markkinointiviestinnän parissa toimivia johtajia. Asian vahvistukseksi päätin tehdä pienen kyselykierroksen tuttujen markkinointiviestintäpomojen keskuudessa ja tässä tulos, joka kattaa mainos-, tapahtuma-, viestintä- ja mediatoimistokenttää.

”Markkinointiviestintäala on ollut murroksessa viimeiset 10 vuotta. Tähän on toisten ollut vaikeampi sopeutua, kuin toisten. Muutu tai kuole – toisaalta – elä muutoksesta ja kasva!” Kommentoi N2 Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Alex Nieminen

”Minulla on melko syvällinen ja henkilökohtainen suhde lamaan. Isäni keskikokoinen menestyvä yritys meni konkurssiin 1990-luvun alun lamassa, kun pankit ajoivat tuhansia terveitä yrityksiä nurin. Vanhemmiltani meni omaisuus ja ihmisarvo pitkäksi aikaa. Minä, joka olin tuolloin parikymppinen opiskelija, sain tuosta elämäntehtävän ja halun näyttää. Mielestäni yrittäjien velvollisuutena on taistella viimeiseen hengenvetoon lamaa vastaan ja kasvun puolella. Aina. Yrittäjät ovat kansantalouden puutarhatraktoreita, jotka mahdollistavat muiden hyvinvoinnin. Yrittäjän ”hyötykerroin” on sitä suurempi mitä enemmän hän työllistää ja/tai maksaa veroja. Mitä tiukemmin katse pysyy kasvussa ja oman yrityksen hyvinvointiedellytysten säilyttämisessä sitä parempi koko Suomelle. Tämän lisäksi markkinointiyrittäjien työ on toimia asiakasyritystensä kysynnän kasvattajana. Siihenkin rooliin kuuluu ehdoton optimismi. Tällä hetkellä markkinatilanne näyttää haasteelliselta, mutta silloin avautuu myös aina uusia mahdollisuuksia, jotka fiksu yrittäjä käyttää hyväkseen.” Ezpan toimitusjohtaja ja MTL:n puheenjohtaja Jussi Liimatainen sanoo.

”Mielestäni talouden vaihteluihin varautuminen on normaalia yrityksen johtamista. Tarjooman tulee olla monipuolinen ja myynnin suunnittelussa oltava ketterä reagoimaan asiakkaiden nopeastikin muuttuviin tarpeisiin, tämä koskee sekä markkinoijia että yrityksille markkinointipalveluja tarjovia yrityksiä. Muistissa on parin vuoden takaa lähtenyt laman lietsonta, joka on itse itseään vahvistava syöksyn kierre. Lietsomisen sijaan kaikkien yritysten tulisi nyt pitää huoli että tarjooma on asiakkaiden tarpeiden mukainen ja myyntikoneisto on kunnossa.” Toteaa Dagmarin Asiakkuusjohtaja Tomi Härmä.

”Nyt jyräävät niukkuudessa eläneet markkinointi- ja tapahtumatoimistot. Ketterien toimistojen osaaminen on kasvanut hurjasti ja he osaavat tuottaa monipuolisia markkinointiviestinnän projekteja tuloksellisesti ja järkevin kustannuksin. Oman toimistoni liikevaihto nousi 2010 130 prosenttia ja 2010 liikevaihdon rikoimme jo kesäkuussa 2011. Kasvu on hurjaa ja joudumme jo rajoittamaan uusasiakashankintaa palvellaaksemme nykyisiä asiakkaitamme laadukkaasti. Viimeisten kuukausien aikana olemme rekrytoineet 1-3 uutta henkilöä per kuukausi.” Maljan toimitusjohtaja Miikka Vahtera kommentoi.

”Mainostoimistobisneksen johdossa taitolaji on osata muuttaa toimintaansa nopeasti tarpeen ja kysynnän mukaan. Maailmantalouden vuoristoradassa asiakkaan ja asiakkaan asiakkaan tarpeet muuttuvat kulutuskäyttäytymisen ja kaupan suhdanteiden mukaan. Ketterä ja innovatiivinen mainostoimisto pystyy reagoimaan näihin muutoksiin nopeammin kuin jäykempi, maailmalta johdettu toimisto. Motivoitunut ja sitoutunut luova asiantuntijaorganisaatio kestää ja pystyy kohtaamaan taantumat ja vastatuulet ihan toisin, kuin vastaava byrokraattisempi organisaatio. Palvelubisneksessähän tässä ollaan ja pitää osata auttaa kaveria sekä myötä että vastamäessä.” Sanoo Family Incin Suunnittelujohtaja ja partner Päivi Topinoja-Aranko.

“Taantumat tulee ja taantumat menee, vaikutukset kuuluu arkeen ja yrityselämään joka ikisellä alalla. Teemme töitä yhdessä asiakkaan kanssa heitä sparraten ja markkinointiviestinnän keinoin auttaen. Kun tekee hommansa hyvin ja lähellä asiakasta kantaa se myös yli hankalampien aikojen. Aika simppeliä itse asiassa.” kertoo Recommendedin toimitusjohtaja Salla Halme.

”Markkinointia ei kannata tehdä silloin, jos kuluttajilla ei ole mahdollisuutta ostaa yrityksen tuotteita. Kuluttajien reaalitaloudet kuitenkin voivat hyvin ja ostoaikomukset ovat edelleen korkealla pienestä ja terveellisestä varovaisuudesta huolimatta. Jos markkinointia vähennetään, antaa se fiksulle markkinoijalle ainutlaatuisen tilaisuuden kasvattaa markkinaosuuttaan kilpailevan markkinoinnin määrän laskiessa. Esimerkiksi moni KV-mainostaja lisää panostuksiaan markkinointipanostusten yleisesti laskiessa.” Markkinointiarkkitehti Teemu Neiglick Toinen Helsinki Oy:stä toteaa.

”Lumipalloilmiöitä on helppoa luoda, mutta vaikeampaa on ajatella toisin. Vielä vaikeampaa on toimia toisin. Silti kokemus kertoo, että rohkeat toisinajattelijat ovat menneiden taantumien aikana onnistuneet luomaan uutta ja menestymään. Niin käy nytkin. Minä juuri palkkasin kokeneen projektipäällikön mainostoimistosta, enkä voi kuin ylistää tätä päätöstä. Ja ihmistä. On se vaan niin hyvä.” Iloitsee viestintätoimisto Taitomyllyn toimitusjohtaja Susanna Paloheimo.

Myös allekirjoittanut voi ilolla todeta, että kasvuvauhti on 50% ja ainakaan tarjouspyyntöjen määrästä ei voi päätellä kysynnän pysähtymistä. Jos stoppi tulee siihen toki reagoidaan, mutta ei lietsomalla lamaa julkisesti.

Mitä tästä voimme todeta? Nyt on markkinoiden uusjako meneillään ja kaikki asiakkaat eivät suinkaan leikkaa markkinointibudjetteja. Asenteella, yritteliäisyydellä ja ketteryydellä pärjää. Näinollen olisi hienoa lukea enemmän myös näitä positiivisia asioita, niin ehkäpä joku himmaamista harkitseva asiakas muuttaa suuntaa ja päättää Bobin lanseeraamaan kampanjan mukaisesti olla ruokkimatta lamaa.

Heidi Ekholm-Talas
Tapahtumatoimisto Eventgardenin toimitusjohtaja, MTL:n hallituksen jäsen ja MTL Tapahtumatoimistojen puheenjohtaja