EN

Tapahtumatoimistot liittyvät Markkinointiviestinnän Toimistojen Liittoon

Suomen Tapahtumamarkkinointiyhdistys STAY ry yhdistyy Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:ään. Liittymisen tavoitteena on kehittää tapahtumamarkkinoinnin kenttää ja osaamista sekä lisätä tietoisuutta tapahtumamarkkinoinnin tarjoamista mahdollisuuksista osana markkinointiviestinnän kokonaisuutta. STAY:n MTL:ään liittymisen yhteydessä on perustettu MTL Tapahtumatoimistot -toimialayhdistys.

Yrityksemme toimitusjohtaja Heidi Ekholm-Talas toimii MTL Tapahtumatoimistojen puheenjohtajana ja Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry:n hallituksen jäsenenä.

”Tapahtumilla on markkinointiviestinnässä selkeä oma ja tunnustettu roolinsa”, toteaa MTL:n toimitusjohtaja Anne Mehtäläinen. ”MTL:n toimistokentässä on edustettuna keskeiset markkinointiviestinnän palveluja tuottavat yritykset, joten tapahtumatoimistojen liittyminen on luonnollinen jatkumo liiton viime vuosien kehitykselle.”

”Sosiaalisesta mediasta puhutaan nykyään paljon. Tapahtumat ovat aidointa sosiaalista mediamaailmaa. Kun fyysiseen tapahtumaan liitetään taidokkaasti suunniteltu virtuaalinen tapahtuma tai hyödynnetään digitaalisia sosiaalisen median mahdollisuuksia, saadaan tietyssä paikassa tapahtuvalle tapahtumalle lisää syvyyttä, kestoa ja kantavuutta. Tämän huomioiminen markkinointiviestinnän ja -investointien kokonaiskentässä ja palveluntarjoomakentässä on asia, jota ei kannata sivuuttaa”, muistuttaa Mehtäläinen.

”MTL:ään kuuluminen mahdollistaa uudenlaisen yhteydenpidon muun markkinointiviestinnän alan kanssa ja nostaa tapahtumamarkkinoinnin sille kuuluvalle paikalle markkinointiviestinnän keinovalikoimassa”, STAY:n puheenjohtajana toiminut Heidi Ekholm-Talas kertoo yhdistymisen taustoista.”Haluamme myös tarjota asiakkaille kanavan löytää luotettavat toimijat MTL Tapahtumatoimistojen joukosta, sillä alalla on valitettavasti paljon myös epätervettä liiketoimintaa ja toiminnan kokeilijoita. Suomessa toimii nimittäin myös useita pitkän linjan luotettavia tapahtumanjärjestäjiä.”

Ekholm-Talas huomauttaa tapahtumamarkkinoinnin olevan yleisesti luultua suurempi ala. Tarkkoja lukuja alan koosta on nykyisellään vaikea saada, sillä toimijat ovat jopa viiden eri toimialan alla. MTL Tapahtumatoimistoiden tavoitteena onkin luoda alalle oma toimialaluokitus, jolloin alan todellinen volyymi voidaan laskea. ”Tapahtuma-alalla toimijoita on useita satoja pienistä yhden miehen kotikonttoreista monta henkeä työllistäviin yrityksiin. Sanoisin, että tarjouskilpailuissa pyörii pääsääntöisesti 20 alan vakiintunutta toimijaa, joiden joukosta löytyvät myös meidän jäsenyrityksemme. Alalle on helppo tulla, mutta vaikea pysyä. Ostajan kannattaa miettiä huolella, ulkoistaako tapahtumansa nimenomaan suunnitteluun ja projektinjohtoon erikoistuneelle tapahtumatoimistolle vai vain osa-toteutuksia tarjoaville yrityksille”, taustoittaa Ekholm-Talas.

MTL Tapahtumatoimistot -toimialayhdistyksen jäsenyys on avoin kaikille MTL:n jäsenyrityksille, jotka tekevät tapahtumamarkkinointia. Ensimmäisinä toimistoina STAYsta ovat mukaan liittyneet Eventgarden/BSG Marketing Oy, Entre Marketing Oy, Funk Production Oy ja Lataamo Oy. Toimialaryhmän ensimmäinen kokous pidetään 8.4.2010.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Anne Mehtäläinen, MTL, Puh 040 53 44397, anne.mehtalainen@mtl.fi

STAY:n puheenjohtaja Heidi Ekholm-Talas Puh. 0104240603 puheenjohtaja@tapahtumamarkkinointi.com

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL on moderni pohjoismainen palveluorganisaatio, joka edistää jäsenyritystensä ja alan sisäisiä ja ulkoisia toimintaedellytyksiä. Liitto on perustettu vuonna 1942. Nykyisen nimensä se sai vuonna 2000. Nykyään MTL muodostuu viidestä toimialayhdistyksestä: MTL Mainostoimistot, MTL Mediatoimistot, MTL Viestintätoimistot, MTL Digitoimistot ja MTL Tapahtumatoimistot.

Markkinointi & Mainonta